Over ons
Veel gestelde vragen
Heb je een vraag?
Kijk in onderstaande lijst of je vraag er tussen staat.
Staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan per telefoon: 088 093 1515 of per e-mail via jeugdpraktijk@ijsselgroep.nl
Wij helpen je graag verder.
Aanmelding
Ouders kunnen basisschoolleerlingen rechtstreeks digitaal aanmelden via https://www.jeugdpraktijkijsselgroep.nl/aanmelden
Op het moment dat alle relevante gegevens zijn ontvangen is de aanmelding definitief.
Een definitieve aanmelding geeft geen garantie dat jouw kind ook in aanmerking komt voor onderzoek of behandeling.
Voor dyslexie zijn hier namelijk landelijk geldende criteria aan verbonden.
Normaal gesproken krijg je binnen 5 werkdagen na aanmelding bericht van ons. Heb je geen bericht ontvangen, controleer dan ook de spam-box van je e-mailaccount.
Toch niets ontvangen? Neem dan contact met ons op. Via telefoon of (bij voorkeur) via jeugdpraktijk@ijsselgroep.nl
Nee, ouders zijn dit niet verplicht. In de meeste gevallen is het wel prettig om gegevens van school te ontvangen, omdat het dossier dan zo goed mogelijk beoordeeld kan worden. Als ouder ben je er vrij in om de uitslagen wel of niet te delen met school.
Het kan zijn dat er voor een bepaalde regio een wachtlijst is. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente, of een externe poortwachter die het dossier moet beoordelen. Hier kan IJsselgroep weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.
Bij IJsselgroep streven we ernaar de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Wachttijden voor diagnostiek of behandeling variëren afhankelijk van de periode van het schooljaar. Op onze website kun je de actuele wachtlijst per regio bekijken
Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende betreft:
- Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
- Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
- Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
- Als aan de criteria volgens protocol PDD&B 3.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.
Wanneer wij een volledig dossier ontvangen kan IJsselgroep starten met zorg.
Diagnostiek en onderzoek
Dit is niet automatisch het geval. Dit hangt onder andere af van de gebruikte onderzoeksmethode en van de betreffende gemeente(n). De onderzoeker moet voldoende inzicht kunnen krijgen of het onderzoek gedegen is uitgevoerd en ook hebben we voldoende informatie nodig over het kind. Als er meer behoefte is aan informatie over of het uitgevoerde diagnostisch onderzoek volstaat, dan kan IJsselgroep dat verstrekken. Dan beoordelen we vrijblijvend of het uitgevoerde onderzoek afdoende is of dat aanvullend onderzoek nodig is. Of het een vergoede behandeling betreft hangt af van de ernst van de problematiek. Dit wordt bepaald door de gemeente.
U kunt het beste telefonisch contact met ons opnemen of een mail sturen naar jeugdpraktijk@ijsselgroep.nl
Er kan een e-mail gestuurd worden naar jeugdpraktijk@ijsselgroep.nl met de volgende gegevens: naam- en achternaam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mailadres en behandeljaar. De dyslexieverklaring zal dan opgezocht. Daarna wordt deze per e-mail opgestuurd. Wij kunnen momenteel dyslexieverklaringen terugzoeken tot 2012.
Op dit moment neemt IJsselgroep geen particuliere onderzoeken af.
Kosten en vergoedingen
Tijdens de dossierbeoordeling (screening) toetsen wij of jouw kind in aanmerking komt voor vergoed dyslexieonderzoek. Deze screening is het eerste onderdeel van het totale diagnostische onderzoek. Als uit de screening blijkt dat je kind in aanmerking komt voor vergoede diagnostiek, wordt het volledige onderzoek betaald door de gemeente.
Als blijkt dat je kind niet in aanmerking komt voor vergoed onderzoek en u wilt een niet-vergoed onderzoek laten uitvoeren, dan kunt u hiervoor helaas niet bij IJsselgroep terecht. IJsselgroep voert momenteel geen particuliere onderzoeken uit.
Als blijkt dat je kind niet in aanmerking komt voor vergoed onderzoek en je wil geen onderzoek laten uitvoeren, dan neemt IJsselgroep de kosten van de screening voor haar rekening. In dit geval betaal je dus niet voor de screening.
Nee, hiermee krijgt u geen vergoeding. De vergoedingen worden geregeld door de gemeente en hiervoor moet aan bepaalde eisen voldaan worden.
Indien er al een dyslexieverklaring aanwezig is, dan kun je het beste eerst telefonisch contact met ons opnemen.
Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de vergoeding van dyslexiezorg. Sommige gemeentes beoordelen zelf het leesdossier, andere gemeentes besteden dit uit aan de zorgaanbieder (bv. IJsselgroep). Als u wilt weten wat de afspraken zijn binnen uw gemeente kunt u contact opnemen met de jeugdconsulent van uw gemeente.
Nee. Wanneer aan de voorwaarden* van vergoede diagnostiek is voldaan, blijft de diagnostiek vergoed, ongeacht de uitkomst van het onderzoek. Of ook de behandeling vergoed wordt, is wel afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek. Wanneer de uitkomst van het vergoede onderzoek ernstige dyslexie is, dan krijgt een kind een dyslexieverklaring en wordt behandeling vergoed.
Voorwaarden:
IJsselgroep heeft contracten met een aantal gemeenten. Onderzoek naar dyslexie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de gemeente:
Leeftijdscriterium: de aanmelding voor het onderzoek moet voor de 13e verjaardag gedaan zijn, en een kind moet nog op de basisschool zitten.
Het effect van begeleiding op school: geen of te weinig vooruitgang, ondanks extra begeleiding op school met een betrouwbare methode (remediatie).
De ernst van de leesproblemen. Op school moeten de leesprestaties van het kind E (V-) scores zijn (bij de zwakste 10%) op drie opeenvolgende meetmomenten.
School en ouders ondersteunen het vermoeden dat het zou kunnen gaan om ernstige dyslexie.
Andere problematiek
Als er sprake is van een andere problematiek (co-morbiditeit), dan moet deze problematiek onder controle zijn, zodat deze het onderzoek en de behandeling niet beïnvloedt. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met ons.
Nee, programma’s zoals Kurzweil of Sprint worden niet vergoed en moeten particulier aangeschaft worden. IJsselgroep verkoopt deze hulpmiddelen niet.
Ja, dat kan. Volgens het Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling 3.0 en de Leidraad Ernstige Dyslexie: Doorverwijzing van onderwijs naar zorg is het mogelijk om ook kinderen met bijkomende problemen (we noemen dit ook wel co-morbide problemen) aan te melden voor vergoed dyslexieonderzoek. Tijdens dit onderzoek brengt de diagnosticus het hele plaatje in beeld en zal op basis hiervan bepalen op welke manier het kind het beste geholpen kan worden.
De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl). Meer informatie over de criteria voor vergoeding.
Nazorg
Veel kinderen met dyslexie blijven problemen houden, ook nadat de behandeling is afgerond: dyslexie heb je voor het leven. Als de behandeling stopt, dan wordt er door de behandelaar een eindverslag opgesteld. De behandelaar kan in dit verslag gerichte aanwijzingen geven voor de aanpak op school of geeft specifiek behandelmateriaal mee waar op school of thuis mee gewerkt kan worden. Een leerling die uit behandeling komt heeft baat bij voldoende ondersteuning op school. Hoe die ondersteuning eruit ziet is afhankelijk van de ernst en de aard van het probleem en de motivatie van de leerling. Het is belangrijk dat de verschillende partijen – ouders, school, kind – rond de tafel zitten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Het is wenselijk om de afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld op een ‘dyslexiepaspoort’.
informatie volgt
Dyslexiebehandeling
Ja, dyslexiebehandelingen onder schooltijd mag.
Behandeling van ernstige dyslexie gebeurt op indicatie. Een bezoek aan een dyslexiebehandelaar geldt daarom als geoorloofd verzuim. Een school mag hier vrij voor geven zonder te moeten aantonen dat de behandeling te zien is als onderdeel van het onderwijsprogramma. Bij het verlenen van toestemming moeten ze wel afwegen in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op de uitvoering van het reguliere onderwijsprogramma. Een argument voor het verlenen van toestemming kan zijn dat het het onderwijs belang heeft bij de dyslexiebehandeling. Je kind mist weliswaar schooltijd, maar krijgt in die tijd individuele specialistische zorg, waardoor het onderwijsrendement hoger wordt. Bovendien is bij jonge kinderen (7-9 jaar) dyslexiebehandeling na schooltijd door vermoeidheid vaak minder effectief.
Informatie volgt
Informatie volgt
Effectieve dyslexiebehandeling heeft in ieder geval aandacht voor het lezen en spellen zelf en voor klankelementen in woorden. IJsselgroep raadt behandeling door middel van medicatie, bewegingsoefeningen (sensomotorische therapie), speciale brillen en lichtflitsen af, omdat in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs is gevonden voor hun werkzaamheid. Deze opvatting is overeenkomstig die van het NKD, Balans, het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en Stichting Dyslexie Nederland.
Algemeen
IJsselgroep hanteert de landelijke richtlijnen conform het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 3.0.
De meest actuele versie is te vinden op de website van het NKD.
Kinderen met dyslexie hebben wel vaker rekenproblemen (30-40% van de kinderen met dyslexie heeft ook enige vorm van rekenproblemen). Soms betreft dit bijvoorbeeld alleen het lezen en schrijven van grote getallen en het automatiseren van de tafeltjes. In zo’n geval spreken we niet van een specifieke rekenstoornis: de rekenproblemen zijn dan een gevolg van de dyslexie. Echter, bij een deel van de kinderen met dyslexie (10-20%) is er meer aan de hand. De rekenproblemen zijn dan veel breder dan alleen automatiseringsproblemen, het rekenbegrip is verstoord en er is weinig inzicht in getallen.
Meer informatie
Heb je vragen of wil je in gesprek over jouw specifieke situatie? Neem dan contact op met Brigitte Blom, Elke Demirtas of Annelies Caron.