fbpx
Skip to main content

GGZ

Storm

Om (beginnende) somberheid en suïcidaal gedrag op te sporen en jongeren eerder preventie of passende hulp te bieden, werkt IJsselgroep mee aan een regionale, preventieve aanpak: de STORM-aanpak. STORM wordt als programma aangeboden in een regionale samenwerking tussen onderwijs, GGD, jeugdhulpverlening, GGZ en gemeenten. De drie pijlers zijn: preventie, krachtige keten en een bewezen effect.

Strong Teens and Resilient Minds

STORM staat voor Strong Teens and Resilient Minds en investeert in een gezonde ontwikkeling van jongeren. In de aanpak leren jongeren dat zij zelf invloed hebben op hun gevoelens, stemming en mentale gezondheid. Zij leren hun negatieve gedachten om te buigen naar positieve, wat hen helpt in hun ontwikkeling tot gezonde volwassenen. Daarmee stimuleert STORM de ontwikkeling van een positief zelfbeeld, weerbaarheid en veerkracht bij jongeren.

Goede mentale gezondheid

STORM stimuleert een goede mentale gezondheid voor alle jongeren op school. Jongeren leren wat mentale gezondheid is, wat zij zelf kunnen doen om lekker in hun vel te zitten en ook wat zij kunnen doen als het even iets minder gaat. Hiermee leren we jongeren dat zij zelf invloed hebben op hoe zij zich voelen. Jongeren die zich minder goed voelen, worden gesignaleerd en worden geholpen op een manier die bij hun past.

De ontwikkeling van de STORM-aanpak

De aanpak is ontwikkeld in de regio Oost-Brabant en is een aanpak waarbij scholen, GGD, jeugdhulpverlening, GGZ en gemeenten samenwerken voor mentaal gezonde jongeren. Sinds 2015 wordt de aanpak ingezet en steeds meer scholen in meerdere regio’s werken met de STORM-aanpak.

De STORM-aanpak bestaat uit vier interventies

1. Mental Health lessen

Jongeren krijgen op school lessen over psychische / mentale gezondheid. Zij leren wat mentale gezondheid is, wat ze zelf kunnen doen om lekker in hun vel te zitten en wat te doen als het even iets minder gaat.

2. Gatekeepers op scholen

Mentoren en docenten op scholen worden getraind tot gatekeepers. Hierdoor kunnen zij goed herkennen wanneer het iets minder goed gaat met een jongere en weten zij hoe in gesprek te gaan.

Vaak blijkt dat jongeren een gerichte vraag over somberheid of suïcidale gedachten eerlijk beantwoorden. Ze zijn opgelucht wanneer hiernaar gevraagd wordt, omdat zij dan hun verhaal kwijt kunnen en samen gekeken kan worden welke hulp passend is. Mentoren gaan jongeren niet zelf helpen of behandeling geven; zij verwijzen waar nodig door naar het ondersteuningsteam van school of naar de hulpverlening.

3. Vroeg-signalering door de GGD

Leerlingen in de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het eerste jaar van het MBO worden door de GGD gescreend op mentale gezondheidsklachten, waaronder somberheid en suïcidale gedachten.

4. Op Volle Kracht-training

Jongeren die veel piekeren, veel stress ervaren en lichte somberheidsklachten hebben, krijgen de vaardigheidstraining Op Volle Kracht aangeboden. Deze training stimuleert zelfvertrouwen, weerbaarheid en veerkracht.

Op Volle Kracht is een vaardigheidstraining waarin jongeren ontdekken wat de relatie is tussen gebeurtenissen en hun gedachten, gevoelens en gedrag. Het doel van de training is om jongeren te leren omgaan met negatieve gedachten en gevoelens.

De Op Volle Kracht-training wordt gegeven door twee trainers die zijn getraind om het programma te geven. In de meeste gevallen werkt één van de trainers op school (bijvoorbeeld iemand uit het zorgteam) en werkt de andere trainer als jeugdprofessional.

Drie redenen waarom de STORM-aanpak
zo goed werkt

Preventie

Onderzoek toont aan dat depressieve klachten en suïcidale gedachten sterk toenemen tijdens de adolescentie. STORM zorgt ervoor dat jongeren al op die leeftijd in beeld komen en preventieve hulp krijgen aangeboden voordat de situatie ernstig wordt.

Krachtige keten

In de STORM-aanpak werken scholen, hulpverleners, gemeenten en anderen betrokken organisaties actief samen in een keten. Door de ketenaanpak kunnen we jongeren opzoeken in hun eigen omgeving. Signalen van somberheid kunnen we zo tijdig opsporen en aanpakken.

Bewezen effect

De STORM-aanpak is wetenschappelijk onderbouwd. Er is onderzoek gedaan naar wat écht werkt en daarnaast vragen we jongeren welke vormen van hulp écht werken, zodat we steeds beter kunnen helpen. We blijven de STORM-aanpak steeds verder verbeteren om zo effectiever bij te dragen aan de mentale gezondheid van jongeren.

Meer over Storm?

De aanpak is ontwikkeld in de regio Oost-Brabant en is een aanpak waarbij scholen, GGD, jeugdhulpverlening, GGZ en gemeenten samenwerken voor mentaal gezonde jongeren.

Waarom is de STORM-aanpak nodig?

Feiten en cijfers over somberheid, depressiviteit en suïcidaliteit onder jongeren.

  • Elk jaar heeft 20% van alle jongeren weleens last van sombere periodes;
  • Elk jaar wordt bij 4% (37.000 jongeren) een depressieve stoornis vastgesteld;
  • Gemiddeld duurt een depressieve periode 6 maanden, bij 20% duurt een depressie langer dan twee jaar;
  • Sinds 2010 is zelfdoding de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren. In 60-90% van die gevallen bleek er sprake van een depressieve stoornis, maar slechts 25% was bekend bij de hulpverlening;
  • Na herstel van de eerste depressie is de kans op een terugkeer binnen twee jaar 40%. Daarna is de kans op een derde episode 70% en op een vierde 90%;
  • Bij 75% van alle volwassenen met een depressie begonnen de klachten in de jeugd;
  • Veel mensen herstellen van een (beginnende) depressie! Tijdige behandeling voorkomt een depressie in de volwassenheid.

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer weten over ‘STORM’? Neem dan contact op met Corine Zwikker of Leonie Tomesen